تنبلی تخمدان

یکی از بیماری بیماری های شایع در بانوان تنبلی تخمدان یاpcos  می باشد که در کتاب های آمار متفاوتی از آن ذکر شده است .

تنبلی تخمدان

دلایل ایجاد تنبلی تخمدان

دلایل ایجاد تنبلی تخمدان هنوز مشخص نمی باشد ولی ممکن است به دلیل اختلال در برخی هورمون های زنانه مانند پروژسترون و استروژن ایجاد می شود و همچنین دلایلی مانند افزایش هورمون مردانه تستوسترون ممکن است ایجاد شود .

گاهی نیز به علت افزایش مقاومت بدن به انسولین ممکن است این هورمون در سطح خون بالا برود  و منجر به ایجاد مشکلاتی شود .

علائم تنبلی تخمدان

علائم این بیماری در افراد ممکن است با یکدیگر متفاوت باشد . در برخی از افراد علائم در دوران قاعدگی اول نمایان می شود ولی گاهی نیز ممکن است بعد از گذشت چند سال نشان دهد .

دلایل ایجاد تنبلی تخمدان

از دلایل مهم ایجاد این بیماری می توان به نامنظم شدن سیکل قاعدگی اشاره نمود که ممکن است به صورت متفاوت باشد . در برخی افراد فاصله بین دو قاعدگی بیش از ۳۵ روز می باشد ، در مواردی بیماری در طی یک سال کمتر از ۸ بار پریود شده ، گاهی ممکن است فاصله بین هر قاعدگی بیش از ۳ ماه باشد ، در برخی مواقع نیز فرد بیش از یک سال قاعدگی نداشته و یا در حد لکه بینی و خیلی کم است .

افزایش تستوسترون باعث رشد موهای زائد می شود . رشد مو ممکن است در صورت ، دور سینه ، شکم و سایر اندام ها باشد .

آکنه و جوش نیز ممکن است دلایل ابتلا به تنبلی تخمدان باشد .

در برخی از افراد مبتلا به این بیماری ، ریزش مو نیز مشاهده شده است .

چاقی و بیماری تنبلی تخمدان با یکدیگر در ارتباط می باشند بدین معنا که بیماری تنبلی تخمدان می تواند منجر به چاقی در فرد شود و برعکس گاهی نیز مشاهده شده که چاقی باعث تشدید این بیماری می گردد و ابتلا به آن را افزایش می دهد .

این بیماری ممکن است باعث ایجاد ناباروری در بانوان شود . زیرا تخمک گذاری در این بیماری وجود دارد . این بیماری از شایع ترین مشکلات نازایی در بانوان می باشد . اما توجه داشته باشید در صورتی که تخت نظر پزشک قرار بگیرید می توانید باردار شوید .

تشخیص تنبلی تخمدان

این بیماری را با توجه به علائم ، بررسی هورمون ها و سونوگرافی می توان تشخیص داد .

سونوگرافی سندروم تخمدان پلی کیست با سونوگرافی لگن و یا  سونوگرافی رحم و تخمدان بررسی می شود . این روش از بهترین روش های بررسی و تشخیص بیماری می باشد .

در سونوگرافی تنبلی تخمدان ، بزرگی تخمدان و کیست های ریز و کوچک داخل رحم و برخی نکات دیگر توسط رادیولوژیست  بررسی می شود .

برای سونوگرافی رحم و تخمدان نیاز به آمادگی خاصی نمی باشد و تنها باید مثانه کمی پر باشد تا مشاهده قسمت های مهم راحت تر باشد .

عوارض بیماری تنبلی تخمدان

این بیماری درمان قطعی ندارد و در صورت تشخیص تنبلی تخمدان ، باید تحت درمان قرار گرفت تا از عوارض این بیماری جلوگیری نمود . برخی از این عوارض شامل :

افزایش فشار خون

افزایش خون

افزایش کلسترول و چربی

دیابت نوع دو

بیماری قلبی

سونوگرافی دکتر سیف یکی از بهترین مراکز سونوگرافی می باشد . جهت دریافت مشاوره و پرسیدن سوال در این زمینه می توانید با شماره ۸۸۵۵۳۱۵۵ – ۸۸۵۵۳۳۱۰ تماس حاصل نمایید .
پیج اینستاگرام