باید و نباید های هفته سی و هفتم بارداری

فهرست محتوا

باید و نباید های هفته سی و هفتم بارداری

هفته چندم بارداری هستید؟ هفته های آخر بارداری؟ یا مثلا هفته سی و هفتم هستید؟ احساس سبکی می کنید؟ میدونید دلیل این سبکی و نفس راحت کشیدن چی هست؟ دلتون میخواد یکم راجب هفته های آخر بارداری و وضعیت خودتون و جنین داخل بدنتانبیشتر بدانید؟ برای آشنایی با باید و نباید های هفته سی و هفتم بارداری و انواع سونوگرافی بارداری با ما همراه باشید.

آخرین هفته های بارداری دقیقا همان روزهای است که ماه ها و شاید سال ها منتظر آن بودید، از هفته سی و هفتم به بعد دیگر نگران زایمان زودرس و تولد نا به هنگام جنین تان نباشید چرا که کودکتان تمامی اعضای بدنش تکمیل شده است و آماده خروج و تولد می باشد، در این هفته های پایانی به دلیل نزدیکی به زمان زایمان و چرخش جنین ممکن است احساس کنید که راحت تر نفس می کشید و کمی احساس سبکی می کنید و خب همین موضوع کمی از سختی های این دوران را کم می کند.

جنین در هفته سی و هفتم

هفته سی و هفتم بارداری هفته ایی است که دور تا دور فرزندتان را لایه نازکی از ورنیکس پوشیده است که پزشک با سونوگرافی هم قادر به دیدن این ورقه ی نازک نیست و هدف از تشکیل آن جلوگیری از تماس مستقیم پوست کودک با مایع آمنیوتیک می باشد، در هفته های آخر بارداری جنین آماده تر از هر زمان دیگری برای تولد است و تمامی اعضای بدن تقریبا کامل شده است. بطور مثال در هفته های قبل موهای با نام لانگو که بسیار نازک هم بودند شروع به ریزش کردند و همراه با همان مایع آمنیوتیک دفع شده اند و موهای جدیدی با نام ولوس جایگزین آن قبلی ها شده اند ولوس موهای نرم، کوتاه و روشنی هست که در ابتدای تولد در نوزادان قابل مشاهده است.

– تکمیل شدن گوش درونی و بیرونی و واکنش نشان دادن نسبت به شنیدن صداهای داخل بدن مادر و بیرون از بدن مادر
– تلاش برای پیدا کردن منبع صدا و چرخش بیش از حد جنین
– تشخیص صدای آشنا از غیر آشنا با طیف فرکانس های مختلف
– وزن جنین در حدود یک طالبی بزرگ است که بسته به جنسیت کمی متغییر
– قد حدودی نوزاد 19 اینچ
– آمادگی جنین برای تولد شامل : پلک زدن، مکیدن شصت و …
– رشد کامل جنین و اعضای بدن

مادر در هفته سی و هفتم

از هفته سی و هفتم به بعد احساس سبکی و تنفس راحت یکی از اتفاق های زیبا می باشد که نشان از سالم بودن و آماده تولد جنینتان می باشد، در این شرایط جنین به سمت پایین می چرخد و فشار از روی ریه ها و قلب برداشته می شود و ممکن است با چرخش به سمت پایین فشار به مثانه باشد و شما دچار تکرر ادرار شوید.

یکی از دردهای خفیف و طبیعی در دوران پایانی بارداری کمر درد است که حدود 70 الی 80 درصد مادران آن را تجربه می کنند و ممکن است با خوردن مسکن های کاهش درد باز هم تخفیفی در درد کمرتان ایجاد نشود و در این صورت است که باید بگوییم این درد ها نشانه خوبی نیستند و وجود دردهای اینچنینی نیاز به مراجعه به پزشک دارد و فراموش نکنید دردهای خفیف در کمر نشانه از نزدیکی به زایمان می باشد و غیر از آن غیر طبیعی است.

– کمر درد های خفیف به دلیل وزن گیری جنین
– احساس تنفس راحت به همراه سبکی بدلیل چرخش نوزاد به سمت پایین
– تکرر ادرار و فشار بر مثانه
– بزرگ شدن نوک سینه ها به دلیل آمادگی برای شیردهی
حرکات جنین در هفته 37
در این دوران جنین به دلیل گردش به سمت پایی و قرارگیری سر در استخوان لگنی نسبت به قبل خود کمتر می تواند حرکت کند و جابجایی ندارد اما سرجای خود می چرخد و باعث خارش در بدن شما می شود.

علائم زایمان در هفته سی و هفتم

1- گرفتگی های ملایم در رحم
2- انقباضات منظم و دردناک
3- کشیدگی در دهانه رحم
4- نزدیک تر شدن فواصل درد و انقباضات
5- گاهی پارگی کیسه آب و جاری شدن آب از رحم
6- وجود درد پریود مانند در لگن و کمر
7- اسهال و گاهی نرمی مدفوع نسبت به قبل
8- دفع مکرر ادراد
9- ترشحات خونی یا قهوه ایی رنگ
10- حالت تهوع

توصیه ها در هفته سی و هفتم

1- مسافرت رفتن ممنوع
2- پیاده روی های اصولی و منظم
3- خانه تمیز و ضدعفونی باشد
4- از مدفوع حیوانات خانگی دوری کنید
5- از ترکیب سفید کننده ها و … جدا خودداری کنید

باید و نباید های هفته سی و هفتم

– تعداد وعده های غذایی در طول بارداری نسبت به قبل بیشتر و حجم غذا کمتر
– استفاده از یک برنامه غذایی و ورزشی منظم
– استفاده از میان وعده های سالم و مقوی و کم حجم
– شیرینی و شکلات تا حدودی ممنوع
– پیاده روی و گردش فراموش نشود چرا که خانم ها در این دوران مستعد افسردگی هستند
– سعی کنید استرس و نگرانی ها را از خود دور کنید
– کربوهیدرات ها را در وعده های غذاییتان جا دهید

نتیجه گیری

باتوجه به موضوعات اشاره شده شما کمی بیشتر راجب هفته های آخر بارداری خود می دانید و برای تولد کودکتان آماده تر هستید، در این هفته حساس جنین خود را برای خروج آماده می کند و شما روزهای آخر بارداری را می گذرانید و خب این بهترین حس در دنیا می باشد که هر مادر و پدری در حال تجربه آن هستند. سعی کنید در این مدت یکسری باید و نباید را رعایت کنید چرا که هم زایمان برای شما و هم برای فرزندتان راحت تر می باشد و در کمترین زمان ممکن و با کمترین درد می توانید نوزاد خود را در آغوش بگیرید. توصیه ما به شما این است که در این نه ماه بارداری برای انجام آزمایشات و سونوگرافی خود به سونوگرافی خوب در تهران مراجعه کنید.

دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی ، سونوگرافی ، سی تی اسکن و MRI عضو انجمن رادیولوژی ایران رادیولوژی دیجیتال – OPG یا پانورکس دیجیتال ، تک دندان یا پری اپیکال و بایت وینگ دیجیتال(DDR)- سونوگرافی کالر داپلر

پاسخ

دوازده + یک =

مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه