سونوگرافی پروستات

بیماری های پروستات در مردان یکی از بیماری های می باشد که سالانه بسیاری از افراد به آن مبتلا می شوند . یکی از روش های تشخیص انجام سونوگرافی پروستات می باشد . در این مطلب در رابطه با بیماری های پروستات و روش های تشخیص آن به طور کامل توضیح داده می شود .

سونوگرافی پروستات

پروستات

یکی از غدد سیستم تناسلی در مردان می باشد که به اندازه یک گردوی نسبتا کوچک در مجاورت تحتانی مثانه و اطراف خروجی آن  قرار دارد . در هنگام انزال ترشحات شیری رنگ به منی اضافه شده و محیط مناسبی برای تحرک و حیات اسپرم ایجاد می کند .

معمولا پروستات از زمان بلوغ در مردان تحت تاثیر هورمون تستوسترون رشد می کند و در سن 20 تا 21 سالگی به اندازه مشخص و ثابت می رسد که حدود حجم 25 سی سی ( وزن 25 گرمی ) می باشد .

بیماری های پروستات

به طور معمول 3 بیماری عمده در پروستات وجود دارد .

پروستاتیت ( التهاب و عفونت پروستات )

این بیماری بیشتر در مردان جوان وجود دارد . معمولا در سن 20 الی 45 سالگی بیشتر ایجاد می شود .

بزرگی خوش خیم پروستات ( bph )

این بیماری شایع ترین بیماری پروستات می باشد . معمولا در سن 45 تا 50 سالگی به بعد ایجاد می شود . این بیماری منجر به علائم ادراری در مردان می شود از جمله :

سرطان پروستات ( بدخیمی پروستات )

همانطور که اشاره شد پروستات در اطراف مسیر خروجی مثانه قرار دارد به همین دلیل بزرگی پروستات ، تغییرات جنس پروستات  و غیر قابل انعطاف شدن آن می تواند منجر به علائم کاهش فشار و حتی انسداد ادرار در مردان شود .

• علائم سرطان پروستات
  • تاخیر در شروع ادرار ( بیمار به سختی ادرار می کند )
  • کاهش ادرار یا نازک شدن ادرار
  • قطع و وصل شدن ادرار
  • قطره قطره شدن ادرار  ( به ویژه در انتهای ادرار )
  • احساس خالی نشدن ادرار ( این مشکل بعد از ادرار ممکن است برای مردان ایجاد شود و به همین علت است که تکرر ادرار برای برخی ایجاد می شود )
  • سوزش و درد در هنگام ادرار
سونوگرافی آنومالی

زمان انجام سونوگرافی پروستات

• انجام سونوگرافی پروستات می توان در زمان های مختلفی انجام شود از جمله :
  • سن بالای 40 الی 45 سال
  • مشاهده علائم غیرنرمال ادرار در بیمار مانند سوزش ادرار ، تکرر ادرار و …
  • خطر وجود سرطان پروستات ( هنگام معاینه توسط پزشک )
  • وجود بیماری سرطان پروستات در خانواده
  • مشکل در ادرار مانند مشکل BPH
  • وجود خون در ادرار ( این مشکل گاه ممکن است در آزمایشگاه مشاهده شود و فرد خود متوجه آن نباشد که به آن هماچوری میکروسکوپی گفته می شود . و یا ممکن است خود فرد به طور کاملا واضح این مشکل را در ادرار خود مشاهده نماید  که به آن هماچوری ماکروسکوپی گفته می شود . )
  • شک به وجود توده و یا ندول در معاینه پروستات
  • بالا بودن تست خون PSA
  • برای نمونه برداری ( بیوپسی ) می توان از سونوگرافی پروستات استفاده نمود .

سونوگرافی پروستات چگونه انجام می شود ؟

سونوگرافی پروستات یا به صورت بررسی از شکم و یا بررسی ترانس رکتال انجام می شود . در ادامه به معرفی کامل آن ها می پردازیم .

انواع سونوگرافی پروستات

دو روش کلی برای مشاهده پروستات وجود دارد که با توجه به پزشک می توان یکی از آن ها را انجام داد از جمله :

سونوگرافی شکم

انجام سونوگرافی پروستات از روی شکم یکی از روش های مناسب برای بررسی می باشد . در این روش نیاز است که مثانه پر باشد . زیرا پروستات یک عضو از فضای لگن می باشد و برای مشاهده آن قطعا مثانه باید پر و یا نیمه پر باشد .

بررسی ترانس رکتال

به طور معمول از طریق پروب مخصوصی که دارا می باشد از طریق سونوگرافی مقعد وارد پروستات می شود و به بررسی می پردازد همچنین می تواند پروستات را از نزدیک بررسی نماید . این روش بسیار دقیق است .

تفسیر سونوگرافی پروستات

تفسیر سونوگرافی پروستات و مثانه را هم متخصص رادیولوژیست وهم پزشک معالجه شما می توان انجام دهد .

دلایل انجام سونوگرافی

میزان ارزش سونوگرافی پروستات چه میزان است ؟

اگر سونوگرافی پروستات در مرکز سونوگرافی خوب انجام شود می تواند بهترین روش برای تشخیص مشکلات پروستات باشد و دیقی ترین اطلاعات از پروستات از جمله حجم ، بزرگی ، بیماری ها ، عفونت پروستات ، سرطان پروستات و … اطلاع دهد . به همین علت برای تشخیص و روند درمان بیمار بسیار تاثیر گذار می باشد .

آیا سونوگرافی پروستات خطر دارد ؟

انجام سونوگرافی پروستات به دلیل ماهیت صوتی که دارد و از هیچ اشعه ای در آن استفاده نمی شود برای بیمار خطری به همراه ندارد .

سونوگرافی دکتر سیف یکی از بهترین مراکز سونوگرافی می باشد . جهت دریافت مشاوره و پرسیدن سوال در این زمینه می توانید با شماره 88553155 – 88553310 تماس حاصل نمایید .

صحبت های دکتر غلامرضا سیف در زمینه سونوگرافی پروستات

drseif

One thought on “سونوگرافی پروستات

1. امیر - اکتبر 2, 2019 در 8:05 ب.ظ