فهرست محتوا

کیسه صفرا

کیسه صفرا یکی از بیماری هایی می باشد که باید برای آن اهمیت بسیاری قائل شد . کیسه صفرا می تواند منجر به بیماری های بسیاری شود ولی شایع ترین آن معمولا سنگ صفرا می باشد . سنگ کیسه صفرا در بانوان دو برابر بیشتر از مردان رخ می دهد .

کیسه صفرا

کیسه صفرا در قسمت زیرین و مجاور کبد قرار گرفته است و محتوای آن صفراوی می باشد که از کبد ترشح شده و در کیسه صفرا جمع آوری می شود و در نهایت به داخل روده ترشح می شود .

معمولا وقتی غذا میل می نمایید به ویژه هنگام مصرف غذاهای چرب ، در کیسه صفرا  قسمت مهمی از هضم چربی را بر عهده دارد هنگامی که غذا از معده وارد روده می شود به ویژه در زمانی که غذای چرب استفاده می شود معمولا صفرا از طریق مجرای خارج کبدی CBD بر روی غذای چرب ریخته می شود و به این ترتیب پروسه هضم غذا شروع می شود.

بیماری ناشی از کیسه صفرا

سنگ داخل کیسه صفرا می تواند منجر به انسداد مجاری داخل و خارج کبدی شود و در نهایت التهاب کیسه صفرا ایجاد شود و منجر به علائم حاد در بیماری شود که به همراه درد شکم ، تهوع و استفراغ ، تب و لزر و زردی در چهره بیمار ایجاد شود .

از دلایل ایجاد کیسه صفرا به علت برهم خوردن تعادلات شیمیایی می باشد که در واقع مواد اولیه کیسه صفرا را تشکیل می دهند . این مواد اولیه شامل کلسترول ، کربنات کلسیم و بیلی روبین می باشد .

درمان سنگ در کیسه صفرا

باید آگاه بود که تنها وجود سنگ صفرا داخل کیسه صفرا حتما نیاز به درمان و جراحی ندارد بدین معنا که هنگام مشاهده سنگ داخل کیسه صفرا حتما نباید کیسه صفرا برداشته شود و نیاز به جراحی دارد .

زمانی کیسه صفرا توسط جراحی و یا لاپاراسکوپی برداشته می شود که سنگ داخل کیسه وارد مجرای صفراوی ، خارج کبدی و یا همان CBD شود و منجر به انسداد مجرا شود . در این صورت منجر به یک سری علائم از جمله درد شکم ، تهوع و استفراغ ، تب و لزر و زردی در چهره بیمار در بیمار شود . در نتیجه کیسه صفرا ملهب می شود و باعث افزایش ضخامت جداری می شود و همچنین تغییراتی در بیمار ایجاد می شود که در سونوگرافی کیسه صفرا قابل مشاهده می باشد . در این موارد بیمار به درمان و جراحی نیاز دارد .

چه کسانی بیشتر احتمال ابتلا به سنگ صفرا دارند ؟

زنانی که باردار می باشند .

افرادی که سابقه خانوادگی این بیماری را دارا می باشند .

کسانی به تازگی لاغر کرده اند .

کسانی که در زمان کوتاهی وزن زیادی از دست می دهند .

بانوانی که از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند .

خانم هایی که به علتی تحت درمان با دارو های استروژن قرار دارند .

افرادی که رژیم غذایی چرب دارند .

افرادی که به دیابت مبتلا هستند .

سونوگرافی دکتر سیف یکی از بهترین مراکز سونوگرافی می باشد . جهت دریافت مشاوره و پرسیدن سوال در این زمینه می توانید با شماره 88553155 – 88553310 تماس حاصل نمایید .
پیج اینستاگرام
آدرس سونوگرافی شقایق : تهران، یوسف آباد، خیابان فتحی شقاقی، بین چهلستون و بیستون، پلاک 74، رادیولوژی و سونوگرافی دکتر سیف