تشخیص سندروم تخمدان پلی کیستیک

فهرست محتوا

تشخیص سندروم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)  که مردم با نام تنبلی تخمدان می شناسند، شرایطی است که بر روی سطح هورمون زن تأثیر می گذارد.

زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک  مقادیر بالاتر از حد طبیعی هورمونهای مردانه را تولید می کنند. این عدم تعادل هورمون باعث می شود که از دوره های قاعدگی بگذرند و باردار شدن را برای آنها سخت تر می کند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک  همچنین باعث رشد مو در صورت و بدن می شود. و می تواند به مشکلات سلامت طولانی مدت مانند دیابت و بیماری های قلبی کمک کند.

قرص های ضد بارداری و داروهای دیابت می توانند به رفع عدم تعادل هورمون و بهبود علائم کمک کنند.

تشخیص سندروم تخمدان پلی کیستیک
تشخیص سندروم تخمدان پلی کیستیکفی تخم

سندرم تخمدان پلی کیستیک  چیست؟

سندرم تخمدان پلی کیستیک  یک مشکل هورمونی است که در طول سالهای باروری (15 تا 44 سالگی) بر خانم ها تأثیر می گذارد.

بسیاری از خانمها سندرم تخمدان پلی کیستیک  دارند اما هیچ اطلاعی از آن ندارند!!!! در یک مطالعه نشان داده است که  70 درصد از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک  تشخیص داده نشده بنابراین خود افراد نیز از این مسئله هیچگونه اطلاعی ندارند .

تنبلی تخمدان در چه قسمت هایی اثر می گذارد ؟

سندرم تخمدان پلی کیستیک  بر تخمدان های یک خانم ، ارگان های تولید مثلی تولید کننده استروژن و پروژسترون – هورمون هایی که چرخه قاعدگی را تنظیم می کنند ، تأثیر می گذارد. تخمدان ها مقدار کمی هورمون های مردانه به نام آندروژن ها نیز تولید می کنند.

پلی کیستیک به چه معناست؟

سندرم تخمدان پلی کیستیک  یک “سندرم” یا گروهی از علائم است که در تخمدان ها و تخمک گذاری تأثیر می گذارد. سه ویژگی اصلی آن عبارتند از:

کیست در تخمدان ها

  • سطح بالای هورمونهای مردانه
  • دوره های نامنظم یا پرشده

در سندرم تخمدان پلی کیستیک  ، بسیاری از کیسه های پر از مایعات درون تخمدان ها رشد می کنند. کلمه “پلی کیستیک” به معنی “بسیاری از کیست” است.

این کیسه ها در واقع فولیکول هستند که هر کدام دارای تخمک نابالغ هستند. تخم ها هرگز به اندازه کافی بلوغ نمی کنند تا تخمک گذاری را تحریک کنند.

عدم تخمک گذاری میزان استروژن ، پروژسترون ، FSH و LH را تغییر می دهد. سطح استروژن و پروژسترون پایین تر از حد معمول است ، در حالی که میزان آندروژن بالاتر از حد معمول است.

هورمونهای اضافی مرد چرخه قاعدگی را مختل می کنند ، بنابراین زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک  دوره کمتری از حد معمول دریافت می کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سونوگرافی های بارداری می توانید با مرکز رادیولوژی و سونوگرافی دکتر سیف در ارتباط باشید یا به آدرس اینستاگرام دکتر مراجعه کنید .
شماره های تماس مرکز سونوگرافی دکتر سیف : 88553310

چه عواملی باعث ایجاد سندروم تخمدان پلی کیستیک می شود؟

پزشکان دقیقا نمی دانند چه چیزی باعث سندرم تخمدان پلی کیستیک  می شود. آنها بر این باورند که مقادیر بالای هورمونهای مردانه مانع از تولید تخمدان تخمدان ها و ایجاد تخمک به طور عادی می شود.

ژن ها ، مقاومت به انسولین و التهاب همه به تولید بیش از حد آندروژن مرتبط بوده اند.

ژنها

مطالعات نشان می دهد كه سندرم تخمدان پلی کیستیک  به صورت ارثی در افراد وجود دارد .

مقاومت به انسولین

حداکثر 70 درصد از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک  از مقاومت به انسولین برخوردارند ، به این معنی که سلولهای آنها نمی توانند به طور صحیح از انسولین استفاده کنند .

چاقی عامل اصلی مقاومت به انسولین است. هم چاقی و هم مقاومت انسولین می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد .

علائم شایع سندرم تخمدان پلی کیستیک

برخی از خانم ها علائم خود را در حدود دوره اول خود مشاهده می کنند. برخی دیگر فقط بعد از اینکه وزن زیادی پیدا کردند ، دچار سندرم تخمدان پلی کیستیک  شدند یا در بارداری مشکل داشتند.

شایع ترین علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک  عبارتند از:

دوره های نامنظم عدم تخمک گذاری مانع ریزش رحم هرماه می شود. برخی از زنان با سندرم تخمدان پلی کیستیک  کمتر از هشت دوره در سال پریود می شوند .

    خونریزی شدید. پوشش رحم برای مدت زمان طولانی تر رشد می کند ، بنابراین دوره هایی که انجام می دهید سنگین تر از حد معمول است.

    رشد مو

بیش از 70 درصد از زنان مبتلا به این بیماری موها را بر روی صورت و بدن خود رشد می کنند – از جمله در کمر ، شکم و قفسه سینه آن ها .

    آکنه

هورمون های مردانه می توانند پوست را دچار آکنه کند .

    افزایش وزن

تا 80 درصد از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک  دارای اضافه وزن یا چاقی هستند.

    طاسی مردانه

موهای روی پوست سر ممکن است ریزش شدید داشته باشد .

    تیرگی پوست

لکه های تیره پوست می تواند در چین و چروک های بدن مانند گردن ، در کشاله ران و زیر سینه ها ایجاد شود.

    سردرد

تغییرات هورمون می تواند باعث سردرد در برخی از خانم ها شود.

عوارض سندروم تخمدان پلی کیستیک

    ناباروری

برای باردار شدن ، باید تخمک گذاری کنید. زنانی که بطور منظم تخمک گذاری نمی کنند ، تخم هایی را که بارور می شوند ، آزاد نمی کنند. سندرم تخمدان پلی کیستیک  یکی از دلایل اصلی ناباروری در زنان است.

   سندرم متابولیک

تا 80 درصد از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک  دارای اضافه وزن یا چاقی هستند .  هم چاقی و هم سندرم تخمدان پلی کیستیک  خطر ابتلا به قند خون بالا ، فشار خون بالا ، کلسترول HDL کم “خوب” و کلسترول LDL بالا را افزایش می دهد.

با هم به این عوامل سندرم متابولیک گفته می شود و خطر ابتلا به بیماری های قلبی ، دیابت و سکته مغزی را افزایش می دهد.

   آپنه خواب

این حالت باعث مکثهای مکرر در تنفس در طول شب می شود که خواب را قطع می کند.

آپنه خواب در خانم هایی که اضافه وزن دارند بیشتر دیده می شود – به خصوص اگر سندرم تخمدان پلی کیستیک  نیز داشته باشد . خطر ابتلا به آپنه خواب در زنان چاق با سندرم تخمدان پلی کیستیک  5 تا 10 برابر بیشتر از افراد فاقد سندرم تخمدان پلی کیستیک  است .

   سرطان آندومتری

در طی تخمک گذاری ، لایه رحم ریخته می شود. اگر هر ماه تخمک گذاری نکنید ، پوشش می تواند ایجاد شود.

لایه ضخیم رحم می تواند خطر ابتلا به سرطان آندومتر را افزایش دهد .

   افسردگی

هم تغییرات هورمونی و هم علائمی مانند رشد موهای ناخواسته می توانند بر احساسات شما تأثیر منفی بگذارند. بسیاری از افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک  در نهایت دچار افسردگی و اضطراب می شوند .

تشخیص سندرم تخمدان پلی کیستیک

پزشکان به طور معمول سندرم تخمدان پلی کیستیک  را در زنانی که حداقل دو مورد از این سه علائم دارند تشخیص می دهند :

  •     سطح بالای آندروژن
  •     چرخه های نامنظم قاعدگی
  •     کیست در تخمدان ها

پزشک باید از شما سؤال کند که آیا علائمی مانند آکنه ، رشد موهای صورت و بدن و افزایش وزن دارید یا خیر.

معاینه لگن می تواند به دنبال مشکلی در تخمدان ها یا سایر قسمت های دستگاه تناسلی شما باشد.

آزمایش خون میزان هورمونهای مردانه بالاتر از حد طبیعی را بررسی می کند. همچنین ممکن است آزمایش خون برای بررسی میزان کلسترول ، انسولین و تری گلیسیرید انجام شود تا خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با بیماری مانند قلب و دیابت را ارزیابی کنید.

سونوگرافی از امواج صوتی استفاده می کند تا به دنبال فولیکول های غیر طبیعی و سایر مشکلات مربوط به تخمدان ها و رحم باشد. این روش از بهترین و کم خطرترین روش های تشخیص تنبلی تخمدان می باشد .

بارداری و سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک  چرخه عادت ماهانه را قطع می کند و بارداری را سخت تر می کند. بین 70 تا 80 درصد از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک  دارای مشکلات باروری هستند .

این وضعیت همچنین می تواند خطر عوارض بارداری را افزایش دهد. زنانی که دارای سندرم تخمدان پلی کیستیک  هستند .

افراد مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک باید چه فعالیت هایی جهت باروری انجام دهند ؟

با این حال ، زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک  با استفاده از روشهای درمانی باروری که باعث بهبود تخمک گذاری می شوند ، باردار می شوند. کاهش وزن و کاهش قند خون می تواند شانس ابتلا به بارداری سالم را بهبود بخشد.

نکات رژیم و شیوه زندگی برای درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک

درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک  معمولاً با تغییر در سبک زندگی مانند کاهش وزن ، رژیم و ورزش شروع می شود.

از دست دادن فقط 5 تا 10 درصد از وزن بدن می تواند به تنظیم چرخه قاعدگی و بهبود علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک  کمک کند . کاهش وزن همچنین می تواند باعث افزایش سطح کلسترول ، کاهش انسولین و کاهش بیماری های قلبی و خطرات دیابت شود.

هر رژیم غذایی که به کاهش وزن کمک می کند می تواند به شرایط شما کمک کند. با این حال ، برخی از رژیم های غذایی ممکن است مزیت هایی نسبت به سایرین داشته باشد.

مطالعات انجام شده با مقایسه رژیم های غذایی سندرم تخمدان پلی کیستیک  نشان داده اند که رژیم های کم کربوهیدرات برای کاهش وزن و کاهش انسولین موثر است. رژیم غذایی با شاخص گلیسمی پایین که بیشتر کربوهیدرات ها را از میوه ها ، سبزیجات و غلات کامل دریافت می کند به تنظیم چرخه قاعدگی بهتر از یک رژیم کاهش وزن معمولی کمک می کند .

چند مطالعه نشان داده اند که 30 دقیقه ورزش با شدت متوسط ​​حداقل سه روز در هفته می تواند به زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک  در کاهش وزن کمک کند. کاهش وزن با ورزش باعث افزایش تخمک گذاری و انسولین نیز می شود .

ورزش هنگام ترکیب با یک رژیم غذایی سالم حتی بیشتر مفید است. ورزش به علاوه رژیم غذایی به شما کمک می کند که وزن بیشتری نسبت به مداخلات به تنهایی کاهش دهید ، و این خطرات شما را برای ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی کاهش می دهد .

شواهدی وجود دارد که طب سوزنی می تواند در بهبود سندرم تخمدان پلی کیستیک  کمک کند ، اما تحقیقات بیشتری لازم است .

سایر مقالات

هزینه سونوگرافی تیروئید

سونوگرافی nt

بهترین مرکز سونوگرافی

سونوگرافی خوب در تهران

سونوگرافی دقیق در تهران

بهترین مرکز تعیین جنسیت جنین

دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی ، سونوگرافی ، سی تی اسکن و MRI عضو انجمن رادیولوژی ایران رادیولوژی دیجیتال – OPG یا پانورکس دیجیتال ، تک دندان یا پری اپیکال و بایت وینگ دیجیتال(DDR)- سونوگرافی کالر داپلر

پاسخ

7 + یازده =

مدت زمان مطالعه ۹ دقیقه