سونوگرافی تشخیص بارداری

فهرست محتوا

سونوگرافی تشخیص بارداری

سونوگرافی تشخیص بارداری در چه زمانی قابل انجام است؟

سونوگرافی تشخیص بارداری چه اطلاعاتی را در اختیار زنان باردار قرار می دهند؟

آیا احتمال خطا در سونوگرافی تشخیص بارداری وجود دارد؟

یکی از مهم ترین اقداماتی که زنان در دوره زندگی متاهلی خود انجام می دهند سونوگرافی تشخیص بارداری می باشد. در واقع این اتفاق زمانی رخ می دهد که زنان با علائم و نشانگانی روبرو می شوند که حاکی از این است که گویا آنها باردار هستند.

سونوگرافی تشخیص بارداری
سونوگرافی تشخیص بارداری

زمانی که زنان نشانه هایی در خود مشاهده کردن،  برای مثال زنانی که دوره قاعدگی شان از زمان مقرر عقب تر افتاده است با احتمال بارداری مواجه می شوند. البته ممکن است که این اتفاق ناشی از علل دیگری باشد. اما به هرصورت زنان به بهترین متخصص زنان رجوع می کنند و در صدد هستند که دلیل اصلی برخی از علائم و نشانه های جسمی خود را ریشه یابی کنند.

سونوگرافی یکی از روش های تشخیصی بارداری است که بسیار مطمئن و کم خطر می باشد.

در ادامه همین مقاله در صدد هستیم که بسیاری از اطلاعاتی که در زمینه بارداری و نیز سونوگرافی تشخیص بارداری وجود دارد را در اختیار شما قرار دهیم.

چه عواملی موجب می شود زنان برای سونوگرافی تشخیص بارداری اقدام کنند؟

بسیاری از عواملی وجود دارند که در واقع این ها علائم بارداری برشمره می شوند. زمانی که زنان با این علائم مواجه می شوند درصدد بر می آیند که یکی از راه های تشخیص بارداری را انجام دهند. معمولا زنانی که به دنبال بهترین و مطمئن ترین روش هستند از سونوگرافی جهت تشخیص بارداری کمک می گیرند.

از جمله این علائم:

  • عقب انداختن دوره قاعدگی
  • حالت تهوع
  • سردرد و سرگیجه
  • بیحالی و خستگی
  • افزایش دمای بدن
  • سینه درد و فشار به این ناحیه
  • ادرار های مکرر و متوالی

*البته باید نکته ای را در این زمینه مورد توجه قرار دهید. اینکه زنانی هستند که یا این علائم را تجربه نمی کنند یا اینکه بسیار خفیف و کم چنین نشانه هایی را در خود مشاهده می کنند بنابر این نباید تصور داشته باشید که تجربه اینها ضروری است و درصورتی که تجربه نکرده باشید احتمالا مشکلی دارید. خیر این تصور اشتباه است. زیرا که ممکن است هیچ علائمی را در خود مشاهده نکنید.

سونوگرافی تشخیص بارداری چگونه انجام می شود؟

درواقع انجام سونوگرافی در هفته های مختلف بارداری به روش های مختلفی قابل انجام است.

زنانی که در هفته های چهارم و چنجم بارداری هستند سونوگرافی واژینال می توانند داشته باشند. در هفته های بعد یعنی پنجم و ششم نیز سونوگرافی از روی شکم انجام می شود.

زمانی که زنان در هفته های اولیه بارداری هستند سونوگرافی نمی توانند به طور قطعی و دقیق بارداری زنان را تشخیص دهد. درواقع در این دوران صرفا تنها اطلاعاتی که از طریق سونوگرافی دریافت می شود این است که دیواره و بخش بالایی رحم نسبت به قبل ضخامت بیشتری پیدا کرده است.

فیلم سونوگرافی بارداری

سونوگرافی چه اطلاعاتی را در اختیار پزشکان قرار می دهد؟

تشخیص بارداری در زنان اولین موضوعی است که می توان از طریق سونوگرافی به آن پی برد.

بعد از اینکه پزشکان متوجه شدند زنان باردار هستند در طول دوره های مختلف نیز اطلاعاتی می توانند بفهمند.

 بسیاری از شرایط بالینی جنین از طریق سونوگرافی قابل مشاهده و درک است. برای مثال:

  • سن جنین
  • محلی که جنین در آن جای گیری داشته است؛

 در مواردی جنین ها در داخل رحم و گاها در لوله های رحمی و گاها در داخل تخمدان ها جای گیری دارند. البته باید گفت هر محلی به جز محل اصلی یعنی رحم می تواند بسیار شرایط مادر و جنین را خاص و مشکل ساز کند. مثلا در مواردی که جنین در لوله های رحمی قرار گرفته اند در صورتی که همان جا باقی بمانند می توانند مشکلاتی از قبیل پارگی دیواره رحم، سقط جنین یا زایمان بریج به وجود بیاورند. بنابر این در صورتی که پزشکان این اطلاعات را داشته باشند می تو انند برای جلوگیری از بروز مشکلات اقداماتی پیشگیرانه را انجام دهند.

  • چند قلویی جنین
  • جنسیت جنین
  • سلامت و طبیعی بودن رشد جسمی و اندام های جنین
  • محل قرار گیری جفت
  • ضربان قلب
  • مشاهده حرکات جنین

*باید توجه داشته باشید که هر یک از اطلاعاتی که در بالا ذکر شد در سنین و ماه های مختلف بارداری و جنینی تشخیص داده می شود. برای مثال برای اینکه جنسیت جنین تعیین شود مادران باید تا چهار ماهگی جنین صبوری کنند تا نحوه قرار گیری جنین به گونه ای باشد که آلت تناسلی او دیده شود.

یا ضربان قلب نیز باید به ماه های میانی بارداری برسد تا قابلیت شنیدن پیدا کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سونوگرافی های بارداری می توانید با مرکز رادیولوژی و سونوگرافی دکتر سیف در ارتباط باشید یا به آدرس اینستاگرام دکتر مراجعه کنید .
شماره های تماس مرکز سونوگرافی دکتر سیف : 88553310

احتمال بروز خطا در سونوگرافی

 واقعیتی که وجود دارد این است که سونوگرافی اطلاعاتی را از طریق تصاویری که روی مانیتور ایجاد می کند و این پزشکان اند که قرار است که تصاویر را بررسی و گزارش کنند.

احتمال بروز خطا و اطلاعات نادرستی بسیار کم و در موارد نادر رخ خواهد داد.

نتیجه گیری

در انتها امیدواریم اطلاعاتی که در این نوشتار آمد، بتواند در جهت آگاهی بخشی مثمر ثمر واقع شود. اخرین توصیه ای که داریم این است که برای انجام انواع اقدامات تشخیصی و یا سونوگرافی در طول دوران بارداری از بهتری متخصصین زنان کمک بگیرید. این مساله موجب می شود که تمام فرایند های ضروری در دوران بارداری به بهترین شکل ممکن انجام شود. تجربه و توانمندی پزشک در موفقیت های تشخیص و درمانی تا حد زیادی می تواند اثرات مثبتی را از خود به جای بگذارد.

سایر مقالات

سونوگرافی nt

بهترین مرکز سونوگرافی

سونوگرافی خوب در تهران

سونوگرافی دقیق در تهران

دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی ، سونوگرافی ، سی تی اسکن و MRI عضو انجمن رادیولوژی ایران رادیولوژی دیجیتال – OPG یا پانورکس دیجیتال ، تک دندان یا پری اپیکال و بایت وینگ دیجیتال(DDR)- سونوگرافی کالر داپلر

پاسخ

1 × 3 =

مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه