سونوگرافی جنین در تهران

فهرست محتوا

سونوگرافی جنین در تهران

سونوگرافی جنین یک تکنیک تصویربرداری است که از امواج صوتی برای تولید تصاویر یک جنین در رحم استفاده می کند. تصاویر سونوگرافی جنین می تواند به متخصص زنان کمک کند رشد و پیشرفت کودک را ارزیابی کند و بر بارداری شما نظارت کند. در بعضی موارد ، سونوگرافی جنین برای ارزیابی مشکلات احتمالی یا کمک به تأیید تشخیص استفاده می شود.

اولین سونوگرافی جنین معمولاً در سه ماهه اول انجام می شود تا بارداری را تأیید کنید و تخمین بزنید که چه مدت حامله هستید. اگر بارداری شما بدون عارضه باقی بماند ، سونوگرافی بعدی معمولاً در سه ماهه دوم ، هنگامی که جزئیات آناتومیکی قابل مشاهده است ، ارائه می شود. اگر مشكلی مشكوك باشد ، ممكن است سونوگرافی پیگیری یا آزمایش های تصویربرداری اضافی توصیه شود.

سونوگرافی جنین
سونوگرافی جنین

دو نوع اصلی امتحان سونوگرافی جنین وجود دارد:

    سونوگرافی ترانس واژینال

با استفاده از این نوع سونوگرافی جنین ، وسیله به نام مبدل در واژن شما قرار می گیرد تا امواج صوتی ارسال شود و بازتاب ها را جمع کند. سونوگرافی های واژن اغلب در اوایل بارداری استفاده می شوند. این نوع سونوگرافی همچنین ممکن است انجام شود اگر یک سونوگرافی ترانس شکمی اطلاعات کافی را ارائه ندهد.

    سونوگرافی شکم

سونوگرافی جنینی که با حرکت دادن مبدل روی شکم شما انجام می شود.

دلایل انجام سونوگرافی بارداری

پزشک شما ممکن است از سونوگرافی جنین برای موارد زیر استفاده کند:

    بارداری و محل آن را تأیید کنید. برخی از جنین ها در خارج از رحم ، در لوله فالوپ ایجاد می شوند. سونوگرافی جنین می تواند به پزشک شما کمک کند بارداری را در خارج از رحم (سونوگرافی حاملگی خارج رحمی) تشخیص دهد.

    سن حاملگی کودک را تعیین کنید. دانستن سن کودک می تواند کمک کند تا تاریخ تعیین شده شما را تعیین کند و نقاط عطف مختلفی را در طول دوران بارداری خود ردیابی کند.

    تعداد نوزادان را تأیید کنید. اگر پزشک شما به یک بارداری متعدد مشکوک باشد ، ممکن است سونوگرافی برای تأیید تعداد نوزادان انجام شود.

    رشد کودک خود را ارزیابی کنید. پزشک شما می تواند از سونوگرافی استفاده کند تا تشخیص دهد که کودک شما با سرعت عادی در حال رشد است یا خیر. از سونوگرافی می توان برای نظارت بر حرکت ، تنفس و ضربان قلب کودک استفاده کرد.

    سطح جفت و مایعات آمنیوتیک را مطالعه کنید. جفت مواد مغذی و خون غنی از اکسیژن را به کودک شما می دهد. مایع آمنیوتیک بیش از حد یا خیلی کم – مایعی که کودک را در دوران بارداری در رحم احاطه می کند – یا عوارض جفت نیاز به توجه ویژه دارد. سونوگرافی می تواند به ارزیابی جفت و مایع آمنیوتیک اطراف کودک کمک کند.

    نقایص هنگام تولد را شناسایی کنید. سونوگرافی می تواند برای ارائه برخی از نقایص هنگام تولد به صفحه پزشک کمک کند.

عوارض را بررسی کنید. اگر خونریزی می کنید و عوارض دیگری دارید ، ممکن است یک سونوگرافی به پزشک شما در تعیین علت کمک کند.

    سایر آزمایشات قبل از تولد را انجام دهید. پزشک شما ممکن است از سونوگرافی برای هدایت قرار دادن سوزن در طی آزمایشات قبل از تولد ، مانند آمنیوسنتز یا نمونه گیری ویلوس کوریونی استفاده کند.

    قبل از زایمان وضعیت جنین را تعیین کنید. اکثر نوزادان تا پایان سه ماهه سوم بدون سر و صورت قرار می گیرند. این همیشه اتفاق نمی افتد. تصویربرداری با سونوگرافی می تواند ارائه نوزاد را تأیید کند تا پزشک شما بتواند در مورد گزینه های زایمان صحبت کند.

سونوگرافی جنین باید فقط به دلایل معتبر پزشکی انجام شود. سونوگرافی جنین فقط برای تعیین جنسیت نوزاد توصیه نمی شود. به همین ترتیب ، سونوگرافی جنین فقط به منظور تولید فیلم یا عکسهای نگهدارنده توصیه نمی شود.

اگر پزشک شما سونوگرافی جنین را پیشنهاد نمی کند اما می خواهید اطمینان حاصل کنید که سونوگرافی می تواند ارائه دهد ، خواسته های خود را با ارائه دهنده خدمات خود به اشتراک بگذارید تا بتوانید با هم همکاری کنید تا بهترین و مناسب شما و کودک شما را مشخص کند.

خطرات

سونوگرافی تشخیصی سالهاست که در دوران بارداری مورد استفاده قرار می گیرد و معمولاً در صورت استفاده مناسب از آن ایمن محسوب می شود. کمترین مقدار انرژی سونوگرافی که ارزیابی دقیقی را ارائه می دهد باید مورد استفاده قرار گیرد.

سونوگرافی جنین نیز محدودیت هایی دارد. سونوگرافی جنین ممکن است تمام نقایص هنگام تولد را تشخیص ندهد – یا ممکن است نادرست نشان دهد نقص هنگام تولد در صورت عدم وجود است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سونوگرافی های بارداری می توانید با مرکز رادیولوژی و سونوگرافی دکتر سیف در ارتباط باشید یا به آدرس اینستاگرام دکتر مراجعه کنید .
شماره های تماس مرکز سونوگرافی دکتر سیف : 88553310

چگونه آماده می کنید

بسته به نوع سونوگرافی ممکن است از شما خواسته شود مقداری از مایعات بنوشید یا از ادرار کردن قبل از سونوگرافی جنین خودداری کنید. هنگام برنامه ریزی سونوگرافی خود ، از پزشک خود بخواهید که دستورالعمل های خود را دریافت کند.

همچنین توجه داشته باشید كه سونوگرافی جنین بسته به دلیل انجام این عمل یا مرحله حاملگی ، از طریق مهبل (ترانس واژینال) یا بالای شکم (ترانس شکم) قابل انجام است. اگر دچار سونوگرافی ترانس شکمی هستید ، پوشیدن لباس شل را در نظر بگیرید تا بتوانید به راحتی شکم خود را در معرض دید خود قرار دهید.

در طول عمل

در طی سونوگرافی جنین ترانس شکمی پزشک یا تکنسین شما ژل مخصوصی را روی شکم شما اعمال می کند. این امر باعث افزایش هدایت امواج صوتی و از بین بردن هوا بین پوست و مبدل شما می شود.

پزشک یا تکنسین شما مبدل را به جلو و عقب روی شکم شما منتقل می کند. امواج صوتی که استخوانها و سایر بافتهای شما منعکس می شود ، به مانیتور تبدیل به تصاویر می شوند.

پزشک یا تکنسین آناتومی کودک شما را اندازه گیری می کند. او ممکن است برای مستندسازی ساختارهای مهم ، تصاویر خاصی را چاپ یا ذخیره کند. به احتمال زیاد نسخه هایی از برخی از تصاویر به شما داده می شود.

بسته به موقعیت کودک و مرحله رشد ، ممکن است بتوانید صورت ، دست و انگشتان یا بازوها و پاها را بسازید. اگر نتوانید کودک خود را “ببینید” نگران نباشید. تصاویر سونوگرافی برای کشف یک ناظر آموزش دیده سخت است. از پزشک یا تکنسین خود بخواهید آنچه را که در صفحه نمایش است توضیح دهد.

روش سایر انواع امتحانات سونوگرافی جنین مشابه است. اگر سونوگرافی خارج واژینال دارید ، از شما خواسته می شود که از کمر به پایین ، لباس راحتی خود را به لباس بیمار یا لباس عروسی تغییر دهید. شما می توانید در جدول امتحان قرار بگیرید و پاهای خود را در هم بزنید. مبدل در یک غلاف پلاستیکی مانند کاندوم پوشانده می شود و با ژل روغن کاری می شود. پزشک یا تکنسین شما مبدل را در واژن شما قرار می دهد.

نتایج

به طور معمول ، سونوگرافی جنین اطمینان می دهد که کودک در حال رشد است و به طور طبیعی رشد می کند. اگر پزشک شما جزئیات بیشتری در مورد سلامتی کودک شما می خواهد ، ممکن است آزمایش های اضافی را توصیه کند.

سایر مقالات

سونوگرافی nt

بهترین مرکز سونوگرافی

سونوگرافی خوب در تهران

سونوگرافی دقیق در تهران

دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی ، سونوگرافی ، سی تی اسکن و MRI عضو انجمن رادیولوژی ایران رادیولوژی دیجیتال – OPG یا پانورکس دیجیتال ، تک دندان یا پری اپیکال و بایت وینگ دیجیتال(DDR)- سونوگرافی کالر داپلر

پاسخ

15 + 9 =

مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه