ضرورت سونوگرافی جنین

فهرست محتوا

ضرورت سونوگرافی جنین

آیا تا به حال دیده اید که خانم و آقایی که در آستانه پدر و مادر شدن هستند از عکس های سونوگرافی جنین خود لذت می برند و آنها را به یادگار نگه می دارند.

سونوگرافی یکی از روش  های مراقبتی در دوران بارداری محسوب می شود  که متخصص زنان ، زایمان و مامایی به منظور چکاپ و بررسی وضعیت جنین به آن تاکید می ورزد تا اگر خدای نا کرده جنین دچار مشکل یا نارسایی بود، پیشگیری یا درمان در همان دوران بارداری انجام شود. این جاست که انجام سونوگرافی دردوران بارداری برای جنین ضرورت پیدا می کند.

سونوگرافی یکی از انواع تصویر برداری است که در دوران بارداری ، به جهت بررسی سلامت جنین و مادر حائز اهمیت است.

هم چنین باید افزود که: انجام سونوگرافی فقط در دوران بارداری ضرورت ندارد. بلکه تمامی خانم ها قبل از باردار شدن برای اطمینان خاطر از سلامت و وضعیت رحم و تخمدان ها، باید سونوگرافی انجام دهند.

سونوگرافی بارداری
سونوگرافی بارداری

در چه هفته هایی سونوگرافی جنین انجام می شود؟

اولین زمان برای انجام سونوگرافی دقیقاٌ بعد از مثبت بودن آزمایش بارداری است،  که در هفته هفتم تا اواسط هفته هشتم انجام می شود، چون در این زمان ساک حاملگی تشکیل شده و ضربان قلب جنین قابل شنیدن است.

مرحله ی اول سونوگرافی، در هفته هفتم یا هفته هشتم، مرحله ی بعدی آن در هفته دوازدهم  ، مرحله سوم در هفته شانزدهم و در آخرین مرحله سونوگرافی در هفته سی و دوم انجام می شود.

به طور کلی در طول دوران بارداری در طی  این  38هفته ، چهار مرتبه سونوگرافی انجام می شود. این در حالی است که جنین سالم و در وضعیت نرمال و طبیعی خود به سر می برد، در غیر این صورت با توجه به تجویز پزشک امکان دارد دفعات انجام سونوگرافی و غربالگری، به منظور بررسی و اطمینان از وجود مشکل ، بیشتر می شود.

hcدر سونوگرافی جنین چیست؟

این علامت، معیار بزرگی قطر و دور  سر جنین است .

برای کنترل و تحت نظر گرفتن تمامی حالات جنین در داخل رحم از یکی از کارآمدترین ابزار های تصویر برداری یا  همان سونوگرافی استفاده می کنند.

یکی از این معیار ها برای تعیین و بررسی جنین ، کلمه اختصاری HC می باشد. که کوچک یا بزرگ بودن بیش از حد اندازه دور سر جنین را تعیین می کند.

 سونوگرافی NT چیست؟

در مرحله اول مراجعه  مادر باردار به پزشک متخصص زنان و زایمان، دستور داده می شود که  در ابتدا امر انواع غربالگری ها انجام شود ، این غربالگری ها که سونوگرافیNT و  NB را هم شامل می شود.

 سونوگرافی NT  برای تشخیص زود هنگام بسیاری از بیماری ها از جمله: سندروم داون، نارسایی های، مشکلات قلبی عروقی و مشکلات کروموزومی انجام می شود.

این نوع سونوگرافی معمولاٌ از هفته 11تا 13 تجویز می شود .

این سونوگرافی زمانی که جنین به حد نساب رسیده باشد باید انجام شود.

عدد به دست آمده در سونوگرافی NT کمتر از 5/2 باشد وضعیت جنین نرمال و طبیعی خواهد بود، اما اگر بیشتر از عدد5/2 باشد باید بررسی این وضعیت با دقت بیشتری انجام شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سونوگرافی های بارداری می توانید با مرکز رادیولوژی و سونوگرافی دکتر سیف در ارتباط باشید یا به آدرس اینستاگرام دکتر مراجعه کنید .
شماره های تماس مرکز سونوگرافی دکتر سیف : 88553310

آیا برای انجام سونوگرافی NT باید ا ز قبل ناشتا بود؟

خیر، احتیاجی به ناشتا بودن مادر نیست ، بلکه مادر باید طبق معمول صبحانه اش را تمام و کمال میل کند بعد برای انجام سونوگرافی آماده شود.

چه مدت زمانی برای انجام سونوگرافی NT صرف می شود؟

فاکتور های مهمی در اتلاف وقت برای انجام سونوگرافی NT موثر است.

از جمله عواملی که مدت زمان سونوگرافی موثر هستند: میزان همکاری مادر با رادیولوژیست  است اینکه مادر چقدر از روند انجام سونوگرافی اطلاع دارد تا برای جابجا شدن و حرکات مختلف برای سونوگرافی همکاری و آمادگی داشته باشد.

میزان تبحر رادیولوژیست نیز موثر است.

هم چنین به وضعیت چگونگی قرار گرفتن جنین بستگی دارد.

سونوگرافی آنومالی  چیست و به چه منظور صورت می گیرد؟

سونوگرافی  آنومالی طی یک بازه ی زمانی از هفته 18 _20  بارداری انجام می شود، به منظور نشان دادن شکل کامل جنین  و تمامی مشخصات جنین قابل رویت است.  برای دیدن شکل سر و گردن و اندازه و صورت جنین انجام می شود.

هم چنین سونوگرامی آنومالی به پزشک کمک می کند تا بفهمد جنین تک یا چند قلو است.

مششکلات مغزی و معلولیت هایی از این دست را نیز مشخص می شود.

در این نوع سونوگرافی متخصص تمامی اندام های بدن جنینرا چک و اندازه گیری می کند  تا از طبیعی بودن وضعیت آن مطمئن شود.

چه اقداماتی قبل از انجام سونوگرافی آنومالی لازم است؟

برای آمادگی قبل از انجام سونوگرافی آنومالی لازم است حداقل یک لیتر آب بخورید تا مثانه تان پر شود تا کیفیت سونوگرافی بیشتر شود و به طور دقیق تری وضعیت جنین بررسی شود.

از داشتن انواع زیورآلات طلا و جواهر خودداری کنید.

از لباس های مناسب و راحت برای انجام سونوگرافی استفاده کنید.

سعی کنید تمامی اسناد و مدارک پزشکی مربوط به بارداری تان را به همراه داشته باشید گاهی برای نوشتن گزارش سونوگرافی نیاز است از بقیه جواب آزمایش ها و گزارش دیگر سونوگرافی کمک گرفت تا گزارشی دقیق و بی عیب برای متخصص زنان وزایمان شما نوشت.

و پزشک متخصص هم تمامی نظرات و تجویز هایش را با استناد به همین گزارش تنظیم می کند.

به همین خاطر است که نوشتن گزارش سونوگرافی بسیار حائز اهمیت است و باید یک متخصص این کار را انجام دهد.

البته تجهیزات مورد استفاده و دستگا های رادیو لوژی موجود در مرکز تصویربرداری نیز در روند درمانی و بررسی های دوران بارداری موثر خواهد بود.

نتیجه گیری:

 برای تولد فزرندی سالم ، باید به پزشک متخصص زنان و زایمان ، خود اعتماد کنید و به تمامی دستورات آن نیز عمل کنید. خصوصاٌ در انجام غربالگری هاو سونوگرافی ها کوتاهی نکنید که عوارضی جبران ناپذیری را برای مادر و فزرند در پی دارد.

مادر باید نسبت به تمامی مراحل انجام سونوگرافی و غربالگری آگاهی داشته باشد و پیش از آن از پزشک متخصص مشاوره دریافت کند و از مزایای انجام سونوگرافی مطلع باشد و در جهت انجام آن اقدام کند.

در آخر اینکه : امید است که مطالب فوق مفید واقع شده باشد و به ضرورت انجام سونوگرافی در دوران بارداری برای جنین، پی برده باشید.

سایر مقالات

هزینه سونوگرافی تیروئید

سونوگرافی nt

بهترین مرکز سونوگرافی

سونوگرافی خوب در تهران

سونوگرافی دقیق در تهران

بهترین مرکز تعیین جنسیت جنین

دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی ، سونوگرافی ، سی تی اسکن و MRI عضو انجمن رادیولوژی ایران رادیولوژی دیجیتال – OPG یا پانورکس دیجیتال ، تک دندان یا پری اپیکال و بایت وینگ دیجیتال(DDR)- سونوگرافی کالر داپلر

پاسخ

ده + ده =

مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه